A négy legfontosabb személyiségjellemző

Érett, a teljes személyiséget érintő döntést csak kialakult személyiség hozhat, és ez középiskolás korban még nem elvárható mindenkitől. Az önismeret bővítése hozzájárul a reális énképhez, ezáltal az önbizalom növekedéséhez is, segíti a környezethez való alkalmazkodást, melyek a munkaerőpiaci beválás fontos alapkövei. A pályaorientációs munka során a fejlesztendő önismereti elemek a következők: érdeklődés, képesség, érték, munkamód. Az alábbiakban ezekkel foglalkozunk.

Érdeklődés

Az érdeklődés megismerését nagymértékben segíti az a megfigyelés, hogy mennyire fáradunk el egy tevékenység végzése közben: az érdeklődéssel végzett munkában kevésbé fáradunk el, mint egy érdeklődés nélkül végzett munkában. Nem egyenlő a kíváncsisággal, az érdeklődés mélyebb, megdolgozottabb. Fontos, hogy a szülők és társadalom mit mutat meg a világból, mivel a gyerek csak afelé tud odafordulni, amit ismer. Mindemellett ez a személyiségjellemző változékony, például életkoronként is sokat változik, a 13-14 éves tanulók körülbelül másfél év alatt 6-7 pályához is kötődnek változó érdeklődésük alapján (Szilágyi 2000).

Az orientációs munkában a tanulók sokféle módon megismerhetik a jellemző érdeklődési irányaikat (gyakorlatok, feladatlapok, önértékelő eljárások), a megfigyelés vagy gondolkodás középpontjában mindig az a tevékenység áll, amire az érdeklődés irányul. Ha többet szeretnél megtudni az érdeklődésedről, olvasd el ezt!

Képesség

A munkavégzés sikeressége és megelégedettsége szempontjából jelentős a szerepe a képességnek, ami genetikailag meghatározott adottságon alapul, de fejleszthető és kompenzálható. A tevékenységhez szükségek képességek birtokában vagyunk, ha egy tevékenység könnyen megy. Ez gyakran sikerélménnyel jár és önbizalmat ad. Gyakorlással a képességből jártasság, még több gyakorlással készség válhat.

Az orientációs munkában a tanulóknak meg kell ismerniük a jellemző képességeiket, különböző helyzetek, feladatok, önértékelő eljárások segítségével.

Munkaérték

A szociális és kulturális háttér is meghatározza a vágyott, vagy elérhető életpályákat. Ahhoz, hogy elégedettek legyünk az életpályánkkal, annak illeszkednie kell például az rendünkhöz, az ismert, körülöttünk tapasztalat életstílushoz, a társadalmi státusunkhoz.

Az érték olyan tulajdonságunk, amely alapján a környezet lehetőségei közül kiválasztjuk a magunk számára fontos dolgokat. Ilyen például az anyagiak, függetlenség, irányítás, kreativitás.

Az értékválasztás függ az életkortól, attól a környezettől, amelyben az egyén él, azoktól a kulturális tradícióktól, amelyek bizonyos értékeket vezető értékké emelnek (Kapitány-Kapitány 1983, Szilágyi 2000). Az egyén maga dönt arról, hogy mit választ értéknek, de persze a választást meghatározza a külvilág, amelyben az érték választása történhet

A pályaorientációs munkában az egyének meghatározzák, hogy melyek a fontos és melyek a kevésbé fontos értékek a jelen helyzetükben. Az értékeket a pályaorientációs munkában 16 éves kor felett vizsgáljuk, úgy, hogy olyan tevékenységekre vonatkoztatjuk, amelyek összefüggésbe hozhatók a pálya-, munka világával. A személyiségjellemzők közül legkisebb összetevője a választásnak, de a pályavitelben, a hosszú távú pályán maradásban a legnagyobb szerepe van.

Munkamód

A személyiségünk meghatározza, milyen környezetben, hogyan tuduk jól működni, dolgozni, ez a munkamód. Nem csak személyiségtől, közegtől is függ, más helyzetben másképp teljesítünk jól. Ez is módosítható belül és kívül is: ember is fejleszthető a környezethez, a környezet is az emberhez. A munkamód tartalma a munkatempó, a munkavégzés ritmusa, az önállóság, célszerűség, pontosság, monotóniatűrés, gondosság, fáradékonyság (Csirszka 1987).

A munkamód komplex tulajdonság-rendszer, számos összetevőből épül fel, ezért az orientációs munkában fontos, hogy az életkornak megfelelő munkamód elemekről (pl. mozgás, elmélet-gyakorlat, kézzel-fejjel, stb.) legyen információik a tanulóknak. A pályaorientációs folyamatban a tanulók az egyéni munkamódjuk sajátosságaival feladatlapok, önértékelő eljárások segítségével kaphatnak képet

Önismeret + Pályaismeret

Amikor a pályaorientációs munka során, az önismerettel foglalkozunk, a fenti négy személyiségjellemzőt járjuk körül. A munka azonban itt nem áll meg. A sikeres pályaválasztási döntéshez az még többnyire kevés, ha valaki ‘csak’ önmagával van tisztában – a lehetőségeit is ismernie kell. A  pályaorientációs folyamat része a pályaismeret és a képzési lehetőségek ismeretének bővítése is. Ezekkel későbbi blogbejegyzésekben foglalkozunk!

Társszerző: Fazakas Ida

Kapcsolódó bejegyzések