Érett, a teljes személyiséget érintő döntést csak kialakult személyiség hozhat, és ez középiskolás korban még nem elvárható mindenkitől. Az önismeret bővítése hozzájárul a reális énképhez, ezáltal az önbizalom növekedéséhez is, segíti a környezethez való alkalmazkodást, melyek a munkaerőpiaci beválás fontos alapkövei. A pályaorientációs munka során a fejlesztendő önismereti elemek a következők: érdeklődés, képesség, érték, munkamód. Az alábbiakban ezekkel foglalkozunk.
Érdeklődés – Tetszik? Szeretem?
Az érdeklődés megismerését nagymértékben segíti az a megfigyelés, hogy mennyire fáradunk el egy tevékenység végzése közben: az érdeklődéssel végzett munkában kevésbé fáradunk el, mint egy érdeklődés nélkül végzett munkában. Nem egyenlő a kíváncsisággal, az érdeklődés mélyebb, megdolgozottabb. Fontos, hogy a szülők és társadalom mit mutat meg a világból, mivel a gyerek csak afelé tud odafordulni, amit ismer. Mindemellett ez a személyiségjellemző változékony, például életkoronként is sokat változik, a 13-14 éves tanulók körülbelül másfél év alatt 6-7 pályához is kötődnek változó érdeklődésük alapján (Szilágyi 2000).
Az orientációs munkában a tanulók sokféle módon megismerhetik a jellemző érdeklődési irányaikat (gyakorlatok, feladatlapok, önértékelő eljárások). A megfigyelés vagy gondolkodás középpontjában mindig az a tevékenység áll, amire az érdeklődés irányul. Ha többet szeretnél megtudni az érdeklődésedről, olvasd el ezt!
Képesség – Könnyen megy?
A munkavégzés sikeressége és megelégedettsége szempontjából jelentős a szerepe a képességeknek, ami velünk született adottságokon alapul, de szerencsére fejleszthető és kompenzálható. Ha egy tevékenység könnyen megy, akkor birtokában vagyunk a tevékenységhez szükséges képességeknek. Ez jellemzően sikerélménnyel jár és önbizalmat ad. Gyakorlással a képességből jártasság, még több gyakorlással készség válhat.
Az orientációs munkában a tanulóknak meg kell ismerniük a jellemző képességeiket, különböző helyzetek, feladatok, önértékelő eljárások segítségével. A képességeket is tevékenységhez kötötten érdemes végiggondolni (nem kizárólag az iskolai teljesítménnyel mérni).
Munkaérték – Fontos nekem?
A szociális és kulturális háttér is meghatározza a vágyott, vagy elérhető életpályákat. Ahhoz, hogy elégedettek legyünk az életpályánkkal, illeszkednie kell az elképzelt életstílushoz is, ahogyan szeretnénk élni.
Az értékválasztás függ az életkortól, attól a környezettől, amelyben az egyén él, azoktól a kulturális tradícióktól, amelyek bizonyos értékeket vezető értékké emelnek (Kapitány-Kapitány 1983, Szilágyi 2000). Az egyén maga dönt arról, hogy mit választ értéknek, de persze a választást meghatározza a külvilág.
A pályaorientációs munkában az egyének meghatározzák, hogy melyek a fontos és melyek a kevésbé fontos értékek a jelen helyzetükben. Az értékeket a pályaorientációs munkában 16 éves kor felett vizsgáljuk, úgy, hogy olyan tevékenységekre vonatkoztatjuk, amelyek összefüggésbe hozhatók a pálya-, munka világával. A személyiségjellemzők közül legkisebb összetevője a választásnak, de a hosszú távú pályán maradásban a legnagyobb szerepe van.
Munkamód – Hogyan végzem?
A munkamód összetett tulajdonságunk, amely a munka sajátosságaiból fakadó, a munka tárgyi és személyi körülményeiből következő egyéni megoldások összességén alapszik. A körülmények is és a személyes tulajdonságaink is változhatnak, a munkamód változékonyságát a képzés, az érdeklődés, az értékek befolyásolják. A munkamód tartalma a munkatempó, a munkavégzés ritmusa, az önállóság, célszerűség, pontosság, monotóniatűrés, gondosság, fáradékonyság (Csirszka 1987).
A munkamód komplex tulajdonság-rendszer, számos összetevőből épül fel, ezért az orientációs munkában fontos, hogy az életkornak megfelelő munkamód elemekről pl. sok vagy kevés mozgás, kint-bent, szellemi-fizikai munka, kézzel-fejjel végzett munka, stb.) legyen információik a tanulóknak. Fontos összeegyeztetni az egyéni munkamód stabil összetevőit a választott pálya követelményeivel (pl. sokat kell jönni-menni, kézzel, szerszámmal kell dolgozni, stb.). A pályaorientációs folyamatban a tanulók az egyéni munkamódjuk sajátosságaival feladatlapok, önértékelő eljárások segítségével kaphatnak képet.
Önismeret + Pályaismeret
Amikor a pályaorientációs munka során, az önismerettel foglalkozunk, a fenti négy személyiségjellemzőt járjuk körül. A munka azonban itt nem áll meg. A sikeres pályaválasztási döntéshez az még többnyire kevés, ha valaki ‘csak’ önmagával van tisztában – a lehetőségeit is ismernie kell. A pályaorientációs folyamat része a pályaismeret és a képzési lehetőségek ismeretének bővítése is. Ezekkel későbbi blogbejegyzésekben foglalkozunk!
Társszerző: Fazakas Ida