Műsorvezető (speaker), retorikus (tréner)

A speaker az események szervezésével foglalkozó embereket segíti online vagy offline. A rendezvényszervezők, reklámszakemberek, PR-esek eseményeinek tervezésében és lebonyolításában vesz részt.

A kommunikációs tréner vezetőknek, szakembereknek és/vagy csapatoknak fejleszti a kommunikációját, önismeretét, amelynek eredményeképp növelhető többek közt a szervezeten belüli hatékony kommunikáció.

Szűcs Gergely 10 éve dolgozik vállalkozóként, kezdetben a műsorvezetés volt a fő profilja, ezt egészítette ki a tréneri tevékenykedés és mentorálás. A Metorika cég alapítójaként célja, hogy segítsen másokat abban, hogy fesztelenül, hitelesen fejezzék ki magukat kommunikációs kihívásaik során. Ennek elérésén együtt dolgozott már többek között az Audival, a Red Bull-al és a Continentallal is.

Szükséges kompetenciák

  • Kommunikációs készség 10/10
  • Alkalmazkodó képesség 10/10
  • Empátia 10/10
  • Kooperációs készség 10/10
  • Szövegértés 10/10
  • Információkezelés 10/9
  • Digitális kompetencia 10/8
    + 1: Trendkövetési érzékenység 

Milyen feladatokkal járnak ezek a munkakörök?

Szűcs Gergely: Amikor felkészülök egy rendezvényre, először megbeszéljük a megrendelővel, hogy mi a cél és kielemezzük a közönséget. A kommunikációs ipar arról szól, hogy folyamatosan egyeztetek valakivel. Úgy kell legyártani az ötleteket, hogy az átmenjen egy „kapuőrön”, például egy ügyfél kapcsolattartón. Nekem rugalmsan, kreatív módon kell hozzáállnom, hogy nem csak a saját tevékenységemről szól ez, hanem minden esetben csapatmunkáról van szó. Arra nem készít fel a suli, hogy a kommunikációs szakmában a kompromisszumkészségem és a konfliktuskezelésem mennyire fontos kompetenciáim, amiket napi szinten kellhasználnom.

Fontos a megfelelő árajánlat írása, hogyan képviseljem magam a social médiában. Mindennapi kihívás, hogyan tudom beosztani úgy az időmet, hogy ne csak azt tekintsem munkának, amiért pénzt kapok, hanem azt is, ami ezt a munkát megtámogatja. Például stratégiagyártás, rutinépítés, önfejlesztés. Feladatom művelni magam a kommunikáció különböző alterületeivel kapcsolatban. Tisztában kell lennem a social média trendekkel, a mémkultúrával, hogy a verbalitást és nonverbalitást is tudatosan formáljam, fejlesszem, használjam. Emellett fontos rendszeresen szupervízióra járni, hogy fel tudjam dolgozni nem csak kognitív, de érzelmi szinten is azt, ami engem ér a mentoráltjaimon, ügyfeleimen keresztül.

A fejlesztő szakemberi lét más kompetenciakört igényel, ezt nem is lehet elkezdeni egyből érettségi, vagy BA diploma után. Én a mester után, posztgraduális képzést végezve lettem kompetenciafejlesztő tréner és még ott is volt, aki beszólt, hogy lehet, túl fiatal vagyok.

Azt mondják a vállalkozói létről, hogy nincs főnököd, miközben sok kis főnököd van. Megérted, hogy nem csak a vezérigazgatókkal kell jóban lenni, hanem a pultban dolgozókkal, technikusokkal is. Miközben építem a saját én márkámat és úgy viselkedem, hogy egyre többször eszébe jussak az embereknek, ha az általam érintett témákról, szakterületről van szó.

Mi az amit (nem) tudtál a jelenlegi szakmádról középiskolásként?

SZG: Azt tudtam, hogy műsorvezetéssel szeretnék foglalkozni, felsőoktatási intézményt is ez alapján választottam. Nem tudtam, hogyan működik a médiapiac, meggyőződésem volt, hogyha én műsorvezető szeretnék lenni a tv-ben, akkor majd bejelentkezem egy műsorvezetői állásra, vagy castingra. Miközben általában nem műsorvezetőt keresnek, a legtöbb esetben valamilyen egyéb területről, némi ismertségen keresztül tudja magát az ember átpozícionálni. A másik, amit nem tudtam, hogyha az ember ennyire pörög a kommunikáción, akkor érdemes a kommunikációfejlesztéssel is foglalkozni, akár trénerként, coachként, pszichológusként. Ne úgy válasszunk sulit, hogy ott majd mindent megtanulunk, úgy válasszunk, hogy az alap érdekel, viszont sok mindent már magunknak kell összeszedni.

Gergő az egyetemi évek alatt mindenben kipróbálta magát, amivel azóta foglalkozik: speaker volt gólyatáborban és diplomaátadón; valamint csapatfejlesztési folyamatokban is részt vett. Ezen tapasztalatok megszerzése és a kapcsolati tőke kialakítása volt számára az egyetemi éveinek legfontosabb feladata: „nem tudhatod, hogy mennyire fogod szeretni az óráidat, nem tudhatod, hogy az adott képzés mennyire válik be. Ezért kell egyetemi polgárnak lenni, mert amikor onnan kikerülsz, akkor a kontaktlistádban ott vannak a potenciális kollégáid, megrendelőid, alvállalkozóid”- mondja.

Szerinted hogyan érdemes elkezdeni ezekben a munkakörökben dolgozni?

A technikai kompetenciákkal manapság azonnal foglalkozni kell, azaz a photoshop-pal, videóvágási kompetenciákkal, kódolással, honlapszerkesztéssel. Egy márkának az internetes önkifejezése köré összpontosuló dolgok közül érdemes minél többel tisztában lenni. Én erre nem voltam nyitott, ha újra kezdeném, biztosan helyeznék rájuk fókuszt.

Trénerként a HR és cégvezetők a célcsoportom. Haladóbb cégeknél a HR nem csak toborzással és adminisztrációs munkával foglalkozik, hanem fejlesztési programokkal is.

Speakerként az ügynökségek a célközönségem. Az ügynökségi világot ismerni kell, az ügynökségek éjszakáján például érdemes őket meglátogatni. Ugyanez igaz akkor, ha szövegíró, reklámszakember szeretnék lenni – sok munkakör van, ami ezekhez az ügynökségekhez kapcsolódik.

Az általános ipari műveletlenség része, hogy az emberek nem tudják mi a különbség a marketinges, a reklámos, a kreatív szakember között, hogy kik azok az ügyfél kapcsolattartók.  A kommunikációs szakmák gyakran összemosódnak sokak számára, pedig a különböző területek különböző típusú embereket kívánnak. Kommunikációról beszélünk akkor is, amikor én szeretnék valakit lenyűgözni (műsorvezetőként például). Kommunikációról beszélünk akkor is, amikor social médián vagy reklámiparon keresztül szeretném mások kommunikációját segíteni a szakértelmemmel gyártási szinten (szövegírással, grafikakészítéssel). Valamint kommunikációról beszélünk akkor is, amikor az emberek személyközi kommunikációját fejlesztem csapatdinamikán, konfliktuskezelésen vagy prezentációtechnikán keresztül.

Milyen kihívásokkal találkozol a munkád során?

Nem számítottam arra, hogy sok az indulatáttételekkel kommunikáló személy, aki nagyon jól végzi a munkáját, de nem látja azt, hogy közben milyen problémákat okoz a viselkedésével.

Annak idején én azt gondoltam, hogy minél feljebb haladok, mentálisan és érzelmileg annál egészségesebb emberekkel találkozom. Nem ez az igazság. Az embernek arra kell felkészülnie, hogy a krónikus stressztől teljesen szétmarcangolt lelkületű emberekkel találkozik.

Mi adja számodra a munkád szépségét?

Látom, hogy az emberek életére milyen hatással van a munkám. Trénerként tényleg el tudok érni komoly paradigmaváltást a mentoráltak hozzáállásában. Nyomot hagyok az emberekben. Alapvetően az emberi reakciókból táplálkozom. Műsorvezetőként benne van a nárciszom, amikor a közönségben ülők felnevetnek, amikor vonzónak érezhetem magam, amikor szakmailag relevánsnak érezhetem magam, ott van egy erős egóból töltekezés. Műsorvezetőként meghatározónak érzem magam, trénerként pedig hasznosnak.

Kapcsolódó bejegyzések