Ha megvan benned az írás utáni vágy, ha szeretsz erős képekben fogalmazni és szívesen kipróbálnád magad forgatókönyvíróként, akkor neked ajánljuk a Nemzeti Filmintézet és a Cinemira több hetes táborát, ahol amellett, hogy az írásra fókuszálhatsz, megismerheted egy filmterv fejlesztésének teljes folyamatát. A táborról, az itt szerezhető szakmai tapasztalatokról Gyulavári Tímeával, a tábor egyik szervezőjével beszélgettünk.
Hogyan történik a jelentkezés a táborba? Hány éves kortól lehet jelentkezni?
GYT: Minden jelentkezőktől egy 1 oldalas filmtervet és egy motivációs levelet kérünk. A tábor a beadott ötlet fejlesztéséről szól. Minden évben 10 jelentkezőt tudunk fogadni, ahol 4 mentor egyénileg is foglalkozik a résztvevők terveivel. A 13-19 év kor között bárki jelentkezhet a táborba, aki szeretne elhivatottan foglalkozni a filmes történetalkotással és van egy jó ötlete.
Mik azok a legfontosabb dolgok, amit érdemes megtudni a táborról?
GYT: Egy alapvetően gyakorlatorientált workshopról van szó, ahol a szinopszistól a 9-10 oldalas treatment kidolgozásáig jutnak el a résztvevők. Ez egy hosszabb folyamat, amely során több szakaszban történik a forgatókönyvek fejlesztése. A tábor 3 workshopsból, a képzési hetek közötti otthoni munkából és a mentorokkal folytatott egyéni konzultációból áll. A tábor egy pitch fórummal zárul, ahol a résztvevők nagyközönség előtt mutatják be a filmtervüket a Cinemira Nemzetközi Gyerek- és Ifjúsági Filmfesztiválon.
Mesélnél nekünk a tábor szakaszairól? Mi történik az első workhopon?
GYT: Az első héten a résztvevők előadásokat hallgatnak a forgatókönyvírás alapjairól, illetve mindezt gyakorlattal kiegészítve részletesen foglalkoznak azzal, hogy mi is a szinopszis, hogyan érdemes felépíteni. Külön kihívás ebben a folyamatban az, hogy hogyan lehet egyedivé, érdekessé tenni a történetet, miközben törekedni kell arra is, hogy sokakhoz szóljon, tehát a történetnek egyben általános érvényűnek is kell lennie. Az első hét a karakterek, a fő téma meghatározásáról szól, emellett szó esik arról is, mi legyen a fővonal, mi legyen a csavar a történetben. A gyakorlatokon mentorok – forgatókönyvíró, rendező – segítségével történik a fejlesztés.
Az első hét után otthon dolgoznak a tábor résztvevői az 1 oldalas szinopszis átiratán, elkészítik a treatment első 4-10 oldalas változatát, illetve tovább formálják a karakterleírásokat.
Mi történik a következő szakaszban?
GYT: A tábor második hetén elkezdődik a treatment és a karakterek fejlesztése improvizációs színházi technikákkal. Erre az alkalomra a Momentán Társulat színészei jönnek el és eljátsszák a kijelölt jeleneteket. Ez nagyban segíti a táborozókat abban, hogy rálássanak a saját filmterveikre. Külön izgalmas a dologban, hogy a színészi munkába a résztvevők is beszállhatnak, így nem csak a saját terveikkel foglalkozhatnak, hanem mások történetalkotási folyamatába is belelátnak. Ennek az etapnak a végére egy 1-3 oldalas szinopszis készül el és tovább formálódik a treatment.
A második hét után szintén otthoni munka következik, amit online megbeszélésekkel támogatnak meg a mentorok egyéni konzultáció keretében, ami még jobban segíti a tanultak elmélyítését.
Ezt követi a befejező szakasz…
GYT: Igen, a harmadik workshopon történik a treatmentek véglegesítése és elkezdődik a pitchekre való felkészülés és a vizuális anyagok elkészítése. A próba pitch a prezentációs technikák gyakorlásáról szól, arról, hogy a résztvevők hogyan adják elő a saját ötletünket, miket emeljenek ki a cselekményből, hogyan kell elkészíteni a forgatókönyvhöz kapcsolódó moodboardot. Ezekben a napokban még tartani szokott a fejlesztés, rengeteg visszajelzés érkezik a mentoroktól, de a tábor résztvevői egymástól is fogadnak be javaslatokat.
Amikor ennek a szakasznak a végén ránéznek a résztvevők a teljes folyamatra, gyakran látják azt, hogy szinte teljesen más lett a filmterv ahhoz képest, amit a jelentkezéskor beadtak.
És miről szól a pitch fórum? Hogyan kell ezt az eseményt elképzelni?
GYT: A tábor résztvevői a Cinemira Nemzetközi Gyerek- és Ifjúsági Filmfesztiválon mutatják be a filmterveiket szakmai közönség előtt. Itt a pitchelők megtapasztalják, milyen 200 ember előtt előadni a filmtervet, milyen érzés a visszajelzéseket fogadni, hogyan érdemes befogadni a szakmai kritikát. Visszajelzések egyébként nem csak a szakmai zsűritől érkeznek, hanem olyan fiataloktól, kortársaktól is, akik gyakran a célközönség is egyben.
Mi az, amiért leginkább megéri ebben a táborban részt venni?
GYT: Amellett, hogy a fiatalok mentorok segítségével minél többet megtudhatnak a forgatókönyvírás rejtelmeiről és egy hasonló érdeklődésű közösség támogatásával dolgozhatnak a filmterveden, a fejlesztés közben önmagukat is jobban megismerhetik.
És hogy egy egészen konkrét sikersztorit kiemeljek, Pető Luca történetét szeretném példaként felhozni, aki akkor 16 évesen nem csak megírta, de tavaly meg is rendezhette a saját filmjét. Pusztai Ferenc producer a tábort záró pitch fórum után karolta fel a forgatókönyvet, leforgatták a filmet, amiben olyan „A” kategóriás színészek játszanak, mint Keresztes Tamás, Elek Ferenc vagy Szamosi Zsófi. Mikor elindítottuk ezt a programot, nem mertük remélni, hogy ide is kifuthat egy történet, és mégis. 😊 Ennek ellenére szeretném kiemelni, hogy a fókusz nem a végeredményen, hanem az oda vezető tanulási úton, folyamaton van.
Ha ez alapján szívesen részt vennél az FFP | Cinemira Junior Script Lab-ben, kattints ide a jelentkezésért!